onsdag 30 september 2009

00.24

Jag har, efter att ha läst igenom lite gamla inlägg här hos mig, förstått att jag kanske lätt kan uppfattas som en lite bitter människa med tanke på mitt lite lätt bistra skriftspråk. Tänkte bara snabbt meddela att så inte är fallet in real life. Jag är i själva verket en ganska obitter person (om vi ska bortse från den rent av hysteriska bitterheten över att behöva jobba på ett jävla skitställe SAMTIDIGT som jag pluggar saker jag inte vill).

Men som vanligt vill jag genast krossa bilden jag just gett er, så jag tänkte radda upp en och annan sak som jag bara inte KAN ha överseende med (inte helt otippat handlar dessa irritationer om skriftliga fel och det svenska språket).

Känslor uttryckta i ord

Citat från slumpmässigt utvald blogg 1: "Hade gärna köpt dem om jag haft några miljoner över hahahaha!!!"
Citat från slumpmässigt utvald blogg 2: "HAHAHAHA asså ni måste titta hahahahahaha"

Okej, jag fattar. Du tycker att det är roligt. Men om du nu inte behärskar det svenska språket så pass bra att du inte kan förmedla hur roligt det var utan att behöva använda dig av två stackars bokstäver upprepade antal gånger, så tycker jag faktiskt inte att du borde skriva alls. När du är ledsen, hur gör du då? Hur gråter man i skrift? Kan du berätta? Nej, trodde väl det.

Smilegubbar

Jag kan nästan, nästan, bli självmordsbenägen när någon ska berätta något för mig över internet och hela konverationen med allt dess innehåll liksom överskuggas av min irritation över alla tusen smilys som frenetiskt blinkar på skärmen. Jag menar herregud, hur svårt ska det vara att på ett skämtsamt sätt berätta för någon att "du är sjuk i huvudet" utan att behöva skriva "du är sjuk i huvudet :D"? Två helt fullkomligt onödiga knapptryck när personen det är riktat till förhoppningsvis inte är helt jävla hjärndöd och förmodligen förstår att du skämtar. Återigen, LÄR ER ATT UTTRYCKA ER!

Slöseriet med skiljetecken

För att citera moi: "Dont you just hate people that makes a thousand questionmarks if its not obviously ironic???????"

Det händer (dom få gångerna jag faktiskt är online) att folk skriver "Hej vad gör du????" till mig på msn och tio gånger av tio är min första impuls att kapa första bästa bil, åka över till personen ifråga och dra på dom en hej dundrande örfil. Kom igen, undrar du verkligen så himla mycket över vad jag gör att du känner att du måste skriva FYRA frågetecken? Eller vill du bara markera att "Hej vad gör du????" faktiskt är en fråga för att ETT frågetecken faktiskt KAN innebära oklarheter? Om jag hade varit en halvblind, 90-åring med starr från Jupiter kanske jag hade förstått varför du skriver FYRA frågetecken och vill markera att det är en fråga. Men nu är jag en 18-åring från Stockholm och jag förstår verkligen icke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar